عفاف در پرتو حجاب

مرکز خرید پوشاک اسلامی ایرانی گل یاس YASSIF.IR

     خلاصه: دانشمندان و علماي بزرگ براي لزوم حجاب به قرآن و احاديث و اجماع و عقل استدلال کرده‏اند و حدود پوشش را براي مردان و زنان به صورت روشن بيان داشته‏اند، ما در اين نوشتار کوتاه از آن جهت که زن را عنصر اوليه صلاح و رستگاري جامعه مي‏دانيم و بر آن اعتقاديم که اگر رستگاري و فلاح در اين قشر عظيم حاکم شود  

زن مظهر جمال و زيبايي و عفاف است و مرد مظهر شيفتگي و مجذوب شدن از آن جهت فرهنگ غني و ارزشمند اسلام پوشش و حجاب را براي بانوان لازم دانسته است و حجاب را حافظ ارزش‏هاي والاي معنوي زنان در برابر مردان قرار داده و در طول تاريخ او را از فساد و تباهي و افتادن در دام شهوت‏پرستان خودپرست نگهداري نموده است.

نگاه شهوت‏ آميز مردان به زنان و بالعکس از جمله امور نکوهيده‏اي است که پيامبر اسلام(ص) آن را به شدت منع مي‏کرد و آن را حرام مي‏دانست همان طوري که فرمود: (النظر سهم مسموم من سهام ابليس فمن ترکها خوفا من الله اعطاه الله ايمانا يجد حلاوته في قلبه‏).  نگاه شهوت‏آميز [همراه با لذت جنسي] تير زهراگيني است که از سوي شيطان به سوي طعمه خويش رها مي‏گردد، پس هر کس به خاطر ترس از خدا نگاه با شهوت را ترک کند خداوند ايماني به او خواهد بخشيد که شيريني و اثرش را در دلش خواهد ديد.

رسول خدا(ص) در حجة الوداع هنگامي که آن زن جوان خثعمي به حضورش آمد تا چند پرسش داشته باشد در آن هنگام فضل بن‏عباس همراه بود زن وقتي سؤال‏هايش را مطرح نمود پيامبر خدا(ص) به هنگام پاسخ دادن متوجه شد بين آن زن و فضل نگاهي رد و بدل گرديد و زن عوض اينکه مطالب آن حضرت را گوش کند به فضل که جوان زيبا و نورسي بود متوجه شده در آن وقت رسول خدا(ص) دست‏خود را به طرف فضل بن‏عباس دراز کرد و صورت او را به طرف ديگر برگرداند و فرمود فخشيت ان يدخل بينهما الشيطان...  ; در نگاه زن جوان و مرد جوان مي‏ترسم شيطان قدم نهد و سبب انحراف آنان گردد.

دانشمندان و علماي بزرگ براي لزوم حجاب به قرآن و احاديث و اجماع و عقل استدلال کرده‏اند و حدود پوشش را براي مردان و زنان به صورت روشن بيان داشته‏اند، ما در اين نوشتار کوتاه از آن جهت که زن را عنصر اوليه صلاح و رستگاري جامعه مي‏دانيم و بر آن اعتقاديم که اگر رستگاري و فلاح در اين قشر عظيم حاکم شود رستگاري و عاقبت‏بخيري مردان را بدنبال دارد و بعکس خداي ناکرده چنانچه زنان جامعه فاسد و تباه شدند مجالي براي اصلاح مردان باقي نخواهد ماند. حال به بخشي کوتاه در باره حجاب و پوشش زن مي‏پردازيم.

 قرآن و مساله حجاب

قرآن در باره حجاب مي‏فرمايد: (قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن الا لبعولتهن او آباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بني اخوانهن او بني اخواتهن او نسائهن ... و توبوا الي الله جميعا ايها المؤمنون لعلکم تفلحون‏)  ; به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را [از نگاه هوس‏آلود]فرو گيرند و دامان خويش را حفظ کنند و زينت‏خود را جز آن مقدار که نمايان است، آشکار ننمايند و اطراف روسري‏هاي خود را بر سينه خود افکنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت‏خود را آشکار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان و با پدرشوهرانشان و يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان هم‏کيششان و .... همگي به سوي خداوند باز گرديد اي مؤمنان تا رستگار شويد.

و در جاي ديگر آمده است: (يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين و کان الله غفورا رحيما)  ; اي پيامبر به همسران و دختران خويش و ديگر زنان مؤمنان بگو که جلبابها (روسريها)ي خويش را بر خود فرو افکنند اين کار براي اينکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند به [احتياط] نزديکتر و خداوند آمرزنده و مهربان است.

فقهاء اسلام گفته‏اند: دو آيه فوق بر وجوب پوشش و حجاب براي زنان دلالت دارد. آنان نيز به آيات ( تا ) سوره نور تمسک کرده‏اند و آن آيات را دليل پوشش براي زنان دانسته‏اند همان طوري که رواياتي را مستند خويش قرار داده‏اند، در اينجا به يک حديث اکتفا مي‏کنيم.

 پوشش فاطمه(س) در محوطه منزل در برابر بيگانه

جابربن‏عبدالله انصاري مي‏گويد: به همراه رسول خدا(ص) بودم آن حضرت اراده کرد به خانه دخترش فاطمه(س) برود چون به درب خانه فاطمه(س) رسيد با دست مبارکش درب را فشار داد و فرياد برآورد: السلام عليکم.

دختر گرامي پيامبر جواب داد: عليک السلام يا رسول الله(ص)

آنگاه پيامبر خدا(ص) اجازه ورود به منزل گرفت و فرمود: ادخل انا و من معي (آيا من و کسي که همراه من است داخل منزل شويم). در آن وقت فاطمه(س) فرمود: پدر جان چيزي بر سر ندارم، رسول خدا(ص) فرمود: يا فاطمة خذي فضل ملحفتک فقنعني بها راسک; فاطمه جان با قسمتهاي اضافي روپوش خودت سرت را بپوشان. پيامبر(ص) دوباره اجازه گرفت فاطمه(س) پرسيد: چه کسي با شماست، پيامبر خدا(ص) فرمود: جابر، آنگاه من به همراه پيامبر(ص) داخل خانه زهرا(س) شدم.

جابر مي‏گويد: چهره زهرا(س) همانند شکم ملخ زرد شده بود، پيامبر خدا(ص) پرسيد: دخترم چرا چنين هستي، جواب داد: از گرسنگي است.

پيامبر(ص) دعا فرمود: اللهم مشبع الجوعة و دافع الضيعة، اشبع فاطمة بنت محمد; اي خدايي که سيرکننده گرسنه و بوجود آورنده محصولات هستي فاطمه دختر محمد(صلي الله عليها) را سير گردان.

جابر ادامه مي‏دهد سوگند به خدا دعاي پيامبر خدا(ص) مستجاب گرديد. پس از دعاي آن حضرت چهره زهرا(س) گلگون گرديد مثل اينکه خون را در حال حرکت در زير پوست صورت مي‏ديدم و زهرا(س) از آن پس گرسنه نماند.

پس از عموم آيه شريفه ( نور) و ديگر آيات استفاده مي‏شود که پوشش براي زنان امري مسلم است و کسي نمي‏تواند آن را انکار کند، از سوي ديگر سيره فاطمه اطهر(س) در برخورد با جابر بن‏عبدالله انصاري(ره) بالاترين شيوه تبيين حکم الهي است که حضرت بدان عمل مي‏کند و وظيفه ديگر زنان را در برابر مردان غير محرم و بيگانه نشان مي‏دهد. برخورد فاطمه(س) با جابر که شخص مؤمن و مورد اعتماد رسول خدا(ص) است در محيط خانه خويش چنين است مسلم زنان متعهد در حفظ خود در داشتن پوشش صحيح در جامعه (کوچه و بازار و ادارات و ...) وظيفه‏اي سنگين‏تر دارند.

منبع : سایتshamiim.ir